Jaarstukken 2020

Paragrafen

Bedrijfsvoering

Communicatie

Voor communicatie is 2020 een bijzonder jaar geweest waarin er continu gezocht is naar mogelijkheden om, binnen alle geldende maatregelen, toch zo efficiënt en effectief mogelijk te communiceren en waar mogelijk en nodig participatie toe te passen. Dit heeft de nodige hoofdbrekers opgeleverd en ons geleerd flexibel in te spelen op de continu wijzigende omstandigheden. Diverse activiteiten hebben of niet of gewijzigd plaats gevonden en hiernaast is ook ruime aandacht gegeven aan de Coronamaatregelen zelf, zowel in- als extern.

Zorg, Welzijn, Cultuur en Economie
In 2020 werd er veel publiciteit gegeven de nieuwe monumenten in Nissewaard, en werd het boekje ‘Hier gebeurt het in Nissewaard’ uitgegeven. In de zomer startte de COR-campagne voor winkeliers en horecaondernemers in Nissewaard. Na de zomervakantie werden de vrijwilligers in het zonnetje gezet met bedankuitingen op de digitale schermen en vond ook de High Five kickoff plaats. De speciale dagen en weken hebben tevens aandacht gekregen; Dag van de Leraar, Week van de Opvoeding, Week tegen Eenzaamheid en de Dag van de Ondernemer. Voor het eerst was er in 2020 een verkiezing voor de Kinderstadsdichter Nissewaard.
In het voorjaar startte de Stay at home Challenge voor jongeren, waaraan veel publiciteit is gegeven . Verder is er veel media-aandacht geweest voor de teststraat in Zuidland. Ook werd er publiciteit gegeven aan het herstelbudget en de coronasubsidieregeling voor culturele en maatschappelijke organisaties.

City marketing
In samenwerking met Nissewaard 2040 is een City-branding Nissewaard onderzoek gestart. Het team was tevens nauw betrokken bij het place-makingtraject voor het Bernissegebied. Bij de uitvoering van het actiejaarplan City marketing hebben onder andere de volgende activiteiten plaats gevonden: een film City marketing, zes filmpjes van trotse Nissewaarders, twee speurtochten voor kinderen, promotie van Nissewaard via EropUit en wonen in Nissewaard via NissewaardWoont, een fotowedstrijd, de ontwikkeling van fietsroutes.
Diverse evenementen zijn opgestart, die helaas niet konden doorgaan vanwege corona of vanwege weersomstandigheden.

Duurzaamheid
In 2020 is de bewustwordingscampagne gestart en is Wij.Doen.Groen. gelanceerd. Ook is gestart met een samenwerkingsaanpak met interne en externe stakeholders. Vanuit het programma wordt gewerkt aan diverse inspanningen, zoals de RRE-subsidie, het project “Klimaat in eigen tuin” en het verduurzamen van het bedrijventerrein Halfweg- Molenwatering.

Interne communicatie
In 2020 ging het bij interne communicatie vooral over Nissewaard leert door, dienstverlening, ICT- en P&O-gerelateerde onderwerpen. Met dank aan het thuiswerken zijn er ook vaker brieven, kaarten en producten naar het huisadres van medewerkers gestuurd. Het eerste deel van het jaar stond in het teken van de structuurwijziging van de organisatie die op 1 juli 2020 een feit was. Het tweede deel van het jaar stond vooral in het teken van thuiswerken: werken met MS-teams, laptops naar huis sturen, de thuiswerkregeling, bereikbaarheid en dienstverlening naar inwoners en het gezond en vitaal thuiswerken.

Omgevingsvisie
De uitvoering van het communiactie- en participatieplan Omgevingsvisie Spijkenisse centrumgebied is in 2020 gestart. Door de coronamaatregelen moesten geplande fysieke bijeenkomsten en activiteiten, aangepast worden in digitale bijeenkomsten.  

Veiligheid
Het programma Hackshield voor basisschoolleerlingen om cybercrime te voorkomen werd regionaal opgepakt met lokale accenten. Er is een communicatiekalender gemaakt, die steeds geactualiseerd wordt. Hierbij is specifieke aandacht voor ondermijning en integrale controles in samenwerking met het RIEC en de politie/OM.
Communicatie over veiligheidsrisico gebieden in relatie tot messenbezit onder jongeren was een item. Hiervoor is gecommuniceerd waar preventief gefouilleerd mag worden en in november is een inleveractie van messen georganiseerd.

Buitenruimte & Verkeer
De communicatie is verzorgd rond de voorbereidingen voor de renovatie van winkelcentrum Akkerhof in 2021.
Samen met de verkeersonderneming is er een communicatieplan geschreven en zijn er communicatiemiddelen ontwikkeld en uitgezet t.b.v. een nieuwe P&R nabij de Dome.
Andere onderwerpen waar aandacht aan gegeven is is het fietspad Zuidoord, onderzoek naar een pont als alternatief voor voetgangers en fietsers bij langdurige storingen of gepland onderhoud/renovatie van de Spijkenisserbrug, een film over het eiland Voorne-Putten en haar bereikbaarheidsissues en via een Webinar Kamerleden de mogelijkheid gegeven om in gesprek met ons te komen.

Werk & Inkomen
Er heeft communicatie plaats gevonden over de transparantie van het werken met algoritmen bij het opsporen van bijstandsfraude, onder andere met een infographic op de website. De renovatie Jan Broekhuishal en de verhuizing van het Plein werk en inkomen, maar ook het nieuw armoedebeleid is breed gepubliceerd. De Geldkrant is h-a-h verspreid met daarin alle regelingen voor mensen met een laag inkomen.

Deze pagina is gebouwd op 08/02/2021 14:07:28 met de export van 08/02/2021 13:40:54