Jaarstukken 2020

Paragrafen

Bedrijfsvoering

Wettelijke eisen bedrijfsvoering

Garantiebanen
Mensen met een arbeidsbeperking komen moeilijk(er) aan de slag. Om mensen met een arbeidsbeperking meer kansen te geven, hebben werkgevers in het sociaal akkoord (11 april 2013) afgesproken om de komende jaren 125.000 banen voor mensen met een arbeidsbeperking te realiseren.

In totaal gaat het om 125.000 extra banen (ten opzichte van de peildatum
1 januari 2013) bij reguliere werkgevers. 100.000 in de marktsector die vóór 1 januari 2026 gerealiseerd moeten zijn en 25.000 bij de overheid die vóór 1 januari 2024 gerealiseerd moeten zijn. De banenafspraak is een landelijke afspraak. Op landelijk niveau wordt jaarlijks gekeken of de werkgevers in de sector overheid en de werkgevers in de sector markt de aantallen hebben gerealiseerd die voor hun sector gelden.

Ook als gemeente Nissewaard spannen we ons in om, met een intensieve begeleiding van de werkadviseurs, mensen met een arbeidsbeperking te helpen aan een baan en daarmee een bijdrage te leveren aan de participatie en maatschappelijk welbevinden van deze personen.
De taakstelling gemeente Nissewaard loopt tot en met 2024 en doel is om totaal 29 banen te creëren. Inmiddels zijn er qua garantiebaners in 2020 9,21 en 5,56 binnen VPW gerealiseerd. Een totaal van garantiebaners van 14,76. Hiermee is het te behalen quotum voor 2020 van 17,06 banen niet gerealiseerd.

In de praktijk blijkt het lastig om aan het quotum te kunnen voldoen. Zo kunnen de gerealiseerde garantiebanen enkel aan de onderkant van ons functiegebouw worden gecreëerd. Deze functies en/of aanliggende taakvelden zullen echter de komende jaren steeds meer verdwijnen, waardoor het steeds moeilijker is geworden om vanuit de huidige taken en functies garantiebanen te blijven realiseren en het quotum te halen. Dat het lastig blijkt om (meer) banen te realiseren blijkt ook uit de nieuwe cijfers van het UWV (28 april 2020). Zo creëerde de overheidssector slechts 4.285 via een regulier dienstverband, in plaats van 15.000.

De verwachting is ook dat de impact van de coronacrisis op de arbeidsmarkt en specifiek op de doelgroep van de banenafspraak groot zal zijn. Op dit moment zijn geen kwantitatieve gegevens beschikbaar van de impact van de coronacrisis op de verschillende arbeidsmarktregio’s. Hierover zal begin 2021 meer helderheid over bestaan.

Op 4 december 2020 is de Ministerraad akkoord gegaan met het wetsvoorstel om de Wet banenafspraak te vereenvoudigen. De indiening bij de Tweede Kamer volgt. De bedoeling is dat de wet grotendeels in werking treedt met ingang van 1 januari 2022 en dat een deel in werking treedt met ingang van 1 januari 2024.  Het wetsvoorstel houdt onder meer in dat de marktsector en de overheidssector worden samengevoegd. Samen moeten zij dan in 2026 125.000 banen gecreëerd hebben.

De nadere gevolgen van Corona en het wetsvoorstel Vereenvoudiging Wet banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten zullen leiden tot vervolgstappen voor 2021 en verder.

WNRA en nieuwe Cao Gemeenten
Per 1 januari 2020 is de Wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren ingegaan en daarmee is de Cao Gemeenten van kracht. De rechtspositionele wijzigingen op gebied van arbeidsvoorwaarden waren gering. De intrede van het Arbeidsrecht en het Burgerlijk Wetboek heeft tot wijzigingen in met name het ontslagrecht en geschilbeslechting (voormalig bezwaarmogelijkheden) geleidt.  
De Cao Gemeenten loopt tot 1 januari 2021. De voorbereidingen voor de volgende cao begonnen in mei en in september/oktober 2020 vond de ledenraadpleging plaats. Het VNG is vervolgens het cao- overleg in november gestart.

Rechtmatigheidsverantwoording
Vanaf 2021 zal het college van Burgemeester en Wethouders een rechtmatigheidsverantwoording afgeven in de jaarstukken van de gemeente. In deze verantwoording moet het college zelf een uitspraak moeten doen over de rechtmatigheid van de inkomsten en uitgaven in de jaarrekening. Het opnemen van een dergelijke verantwoord is een wettelijke verplichting. De rechtmatigheids-verantwoording stelt hoge eisen aan de interne controle en de verbijzonderde interne controle van de organisatie. Hoewel het wetsvoorstel met betrekking tot de rechtmatigheidsverantwoording nog niet door de Tweede Kamer is goedgekeurd, zijn in het afgelopen jaar binnen de organisatie de nodige voorbereidingen getroffen om in de jaarrekening 2021 een rechtmatigheidsverantwoording te kunnen afgeven. Naar verwachting zal de wetswijziging namelijk met terugwerkende kracht per 1-1-2021 worden doorgevoerd.

Deze pagina is gebouwd op 08/02/2021 14:07:28 met de export van 08/02/2021 13:40:54