Jaarstukken 2020

Paragrafen

Bedrijfsvoering

Juridische kwaliteitszorg en betrouwbare overheid

Juridische kwaliteitszorg:

Naar aanleiding van de in 2017 gehouden Legal audit, zijnde een door een externe expert verricht onderzoek naar de kwaliteit en effectiviteit van het juridisch functioneren van de gemeente, is een verbeterplan vastgesteld gericht op het verder verbeteren van de juridische kwaliteit van het gemeentelijk handelen. Dit ‘verbeterplan juridische kwaliteitszorg’, bevat tal van actiepunten die over een langere periode opgepakt en uitgevoerd dienen te worden. Zo is gewerkt aan de totstandbrenging van een juridisch opleidingsplan. Dit plan is eind 2019 gereed gekomen en bevat een overzicht van het benodigde juridische kennisniveau per functiegroep in de organisatie en de wijze waarop dit onderhouden kan worden, zodat duidelijk is welke functies moeten beschikken over welke juridische kennis. Het plan kan dan dienen als basis voor de opleiding van de huidige medewerkers en voor de werving en selectie van nieuwe medewerkers. Met het uiteindelijke opleidingsplan wordt beoogd alle medewerkers –juridisch gezien- voldoende toegerust te krijgen voor hun functie. En dat moet uiteindelijk leiden tot het verbeteren en borgen van de kwaliteit van het functioneren van de gemeente.
In 2020 is met regelmaat diverse jurisprudentie gedeeld op Intranet. In verband met de organisatieverandering en de Coronacrisis zijn er in 2020 geen verdere activiteiten geweest.

Jaarverslagen:
In afzonderlijk op te stellen jaarverslagen betreffende de behandeling van bezwaar- en beroepschriften en van de klachten wordt de balans opgemaakt welk beeld 2020 ten aanzien daarvan heeft laten zien. Die jaarverslagen zullen in de loop van 2021 worden aangeboden aan de commissie Bestuur.

Privacy en Informatiebeveiliging:
De gemeente als overheidslichaam is onderdeel van onze democratische rechtstaat. Hierbij is betrouwbaarheid een vanzelfsprekendheid. Om die reden neemt de gemeente maatregelen om de privacy van de inwoners te bewaken. Informatiebeveiliging beperkt zich niet tot de infrastructuur, maar vergt gemeentebrede bewustwording en gedragsverandering. Na in 2019 door middel van inhuur meer kennis in te brengen met name op het gebied van privacy is deze inhuurconstructie in de loop van 2020 beëindigd door een privacy officer aan te stellen in een reguliere functie.

In 2020 is er, als gevolg van zeer complexe Burger rechtsverzoeken op het gebied van de AVG, veel meer tijd besteed aan privacy  dan gebruikelijk en wenselijk is. Hier hebben we als organisatie echter ook ontzettend veel geleerd en is het bewustzijn van de medewerkers op het gebied van informatieveiligheid en privacy enorm toegenomen.
Daarnaast zijn er op het gebied van transparantie grote stappen gezet door het uitvoeren en publiceren van diverse Data Protection Impact Assessment's die de burger inzicht geven in de wijze waarop we als gemeente omgaan met hun gegevens. Deze stappen zijn niet alleen noodzakelijk in het kader van het uitvoeren van de wet maar ook nodig om de burger inzicht te geven.

Collegeverklaring ENSIA:

  • De effectiviteit van de door ons genomen maatregelen inzake informatiebeveiliging wordt ook in 2020 getoetst door middel van de (brede) zelfevaluatie informatiebeveiliging: Eenduidige Normatiek Single Information Audit (ENSIA).
  • Jaarlijks wordt er een audit op deze normenkaders verricht, de “Eenduidige Normatiek Single Information Audit”. Om te tonen dat wij op de juiste wijze omgaan met de door ons beheerde gegevens en om de voortgang van de verschillende processen te waarborgen is het van belang om aan de gestelde eisen te voldoen of om door middel van een verbeterplan op korte termijn aan de gestelde eisen te voldoen.
Deze pagina is gebouwd op 08/02/2021 14:07:28 met de export van 08/02/2021 13:40:54