Jaarstukken 2020

Leren, participeren en ondersteunen

Maatwerk volwassenen

Wat heeft het thema gekost?

Toelichting noemenswaardige afwijkingen

  • Collectief vervoer (SD) Het budget Collectief vervoer kent een incidenteel nadeel op de lasten van € 97.000. Als gevolg van de corona maatregelen is in 2020 minder collectief vervoer geleverd. Hierdoor is er sprake van omzetderving bij de aanbieder van doelgroepenvervoer. Het college heeft, in lijn met de landelijke richtlijnen, besloten de deels omzetderving te compenseren voor het hele jaar 2020. In de 2e tussenrapportage is de begroting voor Collectief vervoer naar beneden bijgesteld. In de prognose is er rekening mee gehouden dat tot en met 31 december 2020 de omzetderving wordt gecompenseerd. Het bedrag is echter lastig te prognosticeren. Uiteindelijk blijkt de omzetcompensatie hoger te zijn.
  • PGB Begeleiding (SD) Het budget PGB begeleiding kent een structureel voordeel op de lasten van € 168.000. Het voordeel is ontstaan doordat het aantal PGB’s is afgenomen, een daling van 29% t.o.v. 2019 (van 62 naar 44 PGB’s). De daling wordt grotendeels veroorzaakt doordat PGB’s zijn omgezet naar Zorg in natura. Naast het sluiten van contracten met aanbieders worden de aanvragen voor een PGB strikter beoordeeld en wordt meer gestuurd op het afgeven van indicaties voor zorg in natura.
  • Lokaal budget geweld afhankelijkheidsrelaties (SD) . Op dit budget is een incidenteel voordeel op de lasten ad € 155.000. Met de septembercirculaire 2020 is een bedrag ad € 733.000 aan extra middelen ontvangen voor de Vrouwenopvang. Besloten is om van dit bedrag € 538.000 naar rato van het aantal inwoners te verdelen over de gemeenten op de Zuid-Hollandse eilanden. Het aandeel van de gemeenten Hellevoetsluis, Brielle, Westvoorne, Goeree-Overflakkee en de Hoeksche Waard bedraagt € 382.000. Het aandeel voor Nissewaard is € 155.000. De middelen voor Nissewaard zijn overgeheveld naar 2021 naar het budget geweld in afhankelijkheidsrelaties. Er is reeds besloten om hiervan een bedrag ad € 20.000 in 2021 in te zetten t.b.v. training van medewerkers op het signaleren en bespreekbaar maken van huiselijk geweld en het toepassen van de Meldcode Huiselijk Geweld.
  • Huur hulpmiddelen (SD) Op het budget huur hulpmiddelen is een incidenteel voordeel ontstaan van € 252.000 Dit budget is in 2e tussenrapportage incidenteel opgehoogd met € 239.000. Uitgangspunt hierbij was de realisatie van het budget op dat moment. Als gevolg van de overgang naar een nieuwe werkwijze zijn per abuis de kosten van “aanpassingen aan huis” in eerste instantie op het budgetnummer huur hulpmiddelen terecht gekomen. Hierdoor is ten tijde van de 2e tussenrapportage een onjuiste prognose gemaakt. Het voordeel op huur hulpmiddelen valt grotendeels weg tegen het nadeel op het budget “aanpassingen aan huis”.
  • Aanpassingen aan huis (SD ) Op het budget aanpassingen aan huis is een incidenteel nadeel ontstaan van € 177.000. Dit budget is in de 2e tussenrapportage niet bijgesteld. Dit had te maken met het in eerste instantie onjuist verwerken van de realisatie op het budget huur hulpmiddelen. Zie hiervoor ook de toelichting bij huur hulpmiddelen waar in de jaarrekening een voordelig saldo is ontstaan.  De toename in de lasten kan wordt verklaard door een stijging van het aantal aanpassingen aan huis met 4,7% ten opzichte van 2019. De toename is met name zichtbaar in het aantal woningaanpassingen meer dan € 20.000. Dit aantal is gestegen van 4 naar 10, en qua kosten van € 18.000 naar € 144.000 Voorlopig wordt deze overschrijding als incidenteel aangemerkt. De kosten voor aanpassingen aan huis kunnen jaarlijks fluctueren.
  • Huishoudelijke hulp (SD) Op het budget huishoudelijke is een nadeel van € 175.000. Het maken van een goede prognose voor 2020 was lastig. Dit werd mede veroorzaakt door een lagere verzilveringsgraad in maart tot en met mei 2020, als gevolg van Covid-19, in vergelijking met de januari en februari 2020. In de prognoseberekening is de aanname gedaan dat de verzilveringsgraad maandelijks licht toeneemt, gedurende de resterende periode van 2020. In de realisatie blijkt de verzilveringsgraad voor deze periode hoger te zijn dan verwacht, hierdoor is een nadeel ontstaan. Vooralsnog is dit nadeel incidenteel. In 2021 worden de uitgaven gemonitord.  
  • Eigen bijdrage Wmo (SD) Op het budget Eigen bijdrage Wmo is een incidenteel nadeel van € 213.000. Bij de 2e tussenrapportage is dit budget bijgesteld. Hierbij zijn de geraamde inkomsten zowel verlaagd (geen eigen bijdrage inning in de maanden april en mei 2020 als gevolg van de corona maatregelen) en verhoogd op basis van een nieuwe prognoseberekening. In de nieuwe prognoseberekening is een raming gemaakt op basis van het aantal cliënten en het vaste bedrag per maand.  Aangezien de aanlevering van gegevens van het CAK is gewijzigd is een achterstand bij het CAK ontstaan. Uitgangspunt bij de verantwoording van de opbrengsten CAK is in de basis het kasstelsel. Vertragingen bij het CAK zorgen hierdoor voor lagere opbrengsten in 2020. Voor de jaarrekening 2020 is het van belang om dit stelsel toe te passen en geen geschatte opbrengst te verantwoorden en een ‘nog te ontvangen post’ op te nemen op basis van onzekere schattingen, waarvan de afdracht aan de gemeente ook onzeker is.
  • Dagbesteding Wmo (SD ) Op het budget Dagbesteding Wmo is een incidenteel voordeel van € 114.000. Dit budget is ten tijde van de 2e tussenrapportage niet bijgesteld. Het voordeel is ontstaan doordat het gemiddeld aantal klanten licht is afgenomen met 2,7%. Ook wordt momenteel door gecontracteerde aanbieders minder dagbesteding geleverd aan klanten als gevolg van COVID-19 en de hiervoor genomen maatregelen.
  • Begeleiding Wmo (SD) Op het budget Begeleiding Wmo is een nadeel van € 186.000. Dit budget was in de 2e tussenrapportage reeds verhoogd omdat het gemiddeld aantal klanten was toegenomen. In de realisatie 2020 zijn nog zowel oude producten (financiering p * q) als nieuwe producten (vaste prijs per maand) opgenomen. Dit maakt ook een juiste prognose erg lastig. De bijstelling is dus te laag gebleken. De verhoogde lasten worden ook voor 2021 verwacht.
  • Beschermd wonen (SD CT ): Het budget beschermd wonen 2020 kent per saldo een nadeel op de lasten van € 195.000 en een voordeel op de baten ad € 431.000. Bijgaand worden de belangrijkste oorzaken genoemd. 1) Er is een voordeel op de lasten van € 155.000 op inhuur. Hierbij gaat het om de inhuur voor het project doordecentralisatie BW/MO ad € 61.000 en de inhuur van klantmanagers ad € 95.000. De post ad € 155.000 maakt onderdeel uit van het overhevelingsbesluit 2020 – 2021 (via reserve centrumtaken). 2) Vanwege de aannemelijke terugvordering op beschermd wonen 2020 is er een voordeel op de lasten ad € 242.000. 3) Er is een voordeel op de lasten omdat van maatwerk centrumtaken ad € 100.000 een bedrag ad € 8.000 is besteed. 4) Er is een voordeel op de lasten omdat er nog middelen op de stelpost Beschermd Wonen resteren. 5) Er is een nadeel ad € 190.000 omdat alternatieve huisvesting voor cliënten van De Boeg (daklozenopvang), ter waarborging van de corona maatregelen, op dit budget is geboekt terwijl dit op Maatschappelijke Opvang geboekt had moeten worden. 6) Er is een nadeel op de lasten ad € 549.000 omdat de in de jaarstukken 2019 opgenomen ‘nog te ontvangen’ post voor beschermd wonen vervalt. Deze was gebaseerd op de verwachting dat er onderproductie op beschermd wonen 2019 zou zijn. Na controle van de definitieve verantwoording 2019 bleek dit niet zo te zijn. 7) Er is een nadeel op de lasten van ruim € 100.000 i.v.m. meerkosten corona. 8) Het voordeel op de baten komt doordat subsidies beschermd wonen over 2019 lager zijn vastgesteld dan oorspronkelijk verleend.  
  • Eigen bijdrage beschermd wonen (SD CT): Het budget Eigen bijdrage beschermd wonen kent een incidenteel nadeel op de baten ad € 99.000. Er is € 99.000 minder aan eigen bijdragen ontvangen dan begroot. De oplegging en inning van de Eigen bijdragen verlopen via het CAK. De opbrengsten van het CAK zijn gebaseerd op het kasstelsel. Bij het CAK is een achterstand op de inning van de eigen bijdragen ontstaan. Dit geeft voor gemeenten lagere opbrengsten aan Eigen bijdragen in 2020.  
  • Maatschappelijke opvang (SD CT): Het budget Maatschappelijke opvang kent per saldo een incidenteel voordeel op de lasten ad € 296.000 en een incidenteel voordeel op de baten ad € 73.000. Bijgaand worden de belangrijkste oorzaken genoemd. 1) Een voordeel ad € 190.000 wordt verklaard omdat alternatieve huisvesting voor cliënten van De Boeg (daklozenopvang), ter waarborging van de corona maatregelen, op het budget Beschermd Wonen is geboekt terwijl dit op het budget Maatschappelijke opvang geboekt had moeten worden. 2) Bij de tweede tussenrapportage 2020 was, als gevolg van de coronacrisis, een bedrag van € 370.000 opzij gezet om dakloze cliënten met alternatieve huisvesting op te vangen. Hiervan resteert een bedrag ad € 128.000. 3) Een nadeel op de lasten ad € 25.000 wordt verklaard vanwege een aannemelijke terugvordering over 2020 inzake subsidie maatschappelijke opvang 4) Er is een voordeel op de baten ad € 73.000 doordat subsidie voor maatschappelijke opvang 2019 lager is vastgesteld dan oorspronkelijk verleend.
  • Vrouwenopvang (SD CT): Het budget Vrouwenopvang kent een incidenteel voordeel op de lasten van € 303.000. Bijgaand worden de belangrijkste oorzaken genoemd. 1) Met de septembercirculaire 2020 is een bedrag ad € 733.000 aan extra middelen ontvangen voor de Vrouwenopvang. Van dit bedrag is in 2020 € 705.000 ingezet. Besloten is om van deze extra middelen € 538.000 naar rato van het aantal inwoners te verdelen over de ZHE-gemeenten (aandeel Nissewaard: € 156.000). De post ad € 538.000 maakt onderdeel uit van het overhevelingsbesluit 2020 – 2021 (via reserve centrumtaken). Eveneens is vanuit de extra middelen van de septembercirculaire 2020 besloten tot een aanvullende subsidie ad € 69.000 voor Vrouwenopvang. 2) Bij de tweede tussenrapportage 2020 was, als gevolg van de coronacrisis, een bedrag van € 100.000 opzij gezet om een groter beroep op alternatieve huisvesting voor cliënten bij de Vrouwenopvang op te kunnen vangen. Hierop is echter in geringe mate een beroep gedaan. 3) Er is een voordeel op de lasten omdat er nog middelen op de stelpost Vrouwenopvang resteren. 4) Voor 2020 was een bedrag ad € 122.500 begroot voor activiteiten van het regionaal actieplan 2019 – 2021 ‘Geweld Hoort Nergens Thuis’. Hiervan resteert € 55.000. Deze post ad € 55.000 maakt onderdeel uit van het overhevelingsbesluit 2020 – 2021 (via reserve centrumtaken).
  • Reserve SD: Het saldo op de budgetten van het sociaal domein binnen het thema Maatwerk Volwassenen wordt, volgens vastgesteld beleid, verrekend met de reserve sociaal domein. Per saldo is er, met betrekking tot het sociaal domein, geen resultaat in de jaarrekening.
  • Reserve Centrumtaken: Het saldo op de budgetten van de Centrumtaken (sociaal domein) binnen het thema Maatwerk Volwassenen wordt, volgens vastgesteld beleid, verrekend met de reserve Centrumtaken. Per saldo is er, met betrekking tot de Centrumtaken (sociaal domein), geen resultaat in de jaarrekening.
Deze pagina is gebouwd op 08/02/2021 14:07:28 met de export van 08/02/2021 13:40:54