Jaarstukken 2020

Leren, participeren en ondersteunen

Maatwerk volwassenen

Wat hebben we daarvoor gedaan?

  • Vanuit Thuis in de Wijk is in 2020, naast een toegankelijkheid en breed basisaanbod van voorzieningen, ook gewerkt aan het toeleiden van inwoners naar persoonsgebonden maatwerkvoorzieningen wanneer nodig.
  • In 2020 is als onderdeel van het programma Toekomstbestendig Sociaal Domein een start gemaakt met het project integrale ingang en toegang, gericht op betere ondersteuning: integraler en ‘dichterbij’, binnen de beschikbare financiële middelen. Dat wordt gerealiseerd om beter te kunnen te sturen op een ander gebruik van voorzieningen, o.a. door versterking van de ‘eigen kracht en oplossend vermogen’ van de inwoner en  van de samenleving, meer en passend basisaanbod dat aansluit bij de leefwereld van inwoners en meer risicogestuurde preventie voor specifieke doelgroepen.
  • Medio 2020 is er een start gemaakt met het Actieplan Huishoudelijke hulp om de groei in de kosten voor huishoudelijke hulp te beperken, waarbij degenen die hulp nodig hebben ook hulp ontvangen. Het actieplan eerste tranche richt zich op sturingsmogelijkheden in wet- en regelgeving, data en werkprocessen. Acties volgend uit dit plan zijn o.a. dat inwoners sinds oktober worden gestimuleerd om het digitale kanaal te gebruiken voor een melding Wmo. Vrijwilligersorganisaties bieden hulp aan niet digitaal vaardige burgers bij het invullen van de online formulieren. Uit het aantal aanmeldingen blijkt dat de inwoner gebruik maakt van het digitale kanaal. Daarnaast is een opleidingsplan opgesteld voor trainingen voor klantmanagers in 2021. Met de training wordt gericht ingezet op het (door)ontwikkelen van kennis, vaardigheden en competenties om inwoners te coachen in het benutten van eigen kracht en zelfredzaamheid en/of voorzieningen die een inwoner zelf kan regelen.
  • Samen met o.a. ggz-aanbieders, huisartsen, politie en woningbouwcorporaties is gewerkt aan het opstellen van een plan van aanpak Personen met Verward gedrag, waarmee gezamenlijk inzet zal worden gepleegd op dit thema. Ook is gewerkt aan verdere lokale implementatie van de Wet Verplichte GGZ.
  • Er is een nieuwe regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling opgesteld: Geweld hoort nergens thuis en een 0-meting in het lokale veld uitgevoerd. Naar aanleiding van de 0-meting wordt een verbeterplan opgesteld in samenwerking met de gemeenten in onze regio.
  • Twee procesregisseurs zijn opgeleid voor intensieve casusregie volgens de multifocus methodiek, gericht op een duurzame aanpak van langdurige en ernstige geweldsproblematiek binnen relaties.
  • De crisisopvang voor vrouwen en kinderen die vanwege geweld niet thuis kunnen blijven, is verhuist naar een geschiktere locatie waar ook in tijden van Covid-19 opvang mogelijk is.  
  • Er is een scholingsaanbod voor gemeentelijk medewerkers en voor onderwijs en kinderopvang over de Meldcode huiselijk geweld, zodat de medewerkers huiselijk geweld beter kunnen signaleren en vooral weten hoe te handelen. Het Plan van Aanpak terugdringen Dak- en Thuisloosheid is opgesteld. Met dit plan is door de samenwerkende gemeenten, zorgaanbieders, cliënten en woningbouwcorporaties van de Zuid Hollandse Eilanden een aanvraag ingediend en toegekend voor een deel van de landelijk beschikbaar gestelde middelen om 10.000 extra woonplekken met passende begeleiding te realiseren voor dak- en thuisloze mensen. Van deze middelen kunnen in 2021 en 2022 diverse projecten worden uitgevoerd gericht op preventie van instroom en het versnellen van uitstroom uit de opvangvoorzieningen, o.a. de verhuizing van één van de opvangvoorzieningen naar een passender locatie, een ‘tussenvoorziening’ op Goeree-Overflakkee, verbeteren van de werkwijze in de intakefase naar eventuele opvang en begeleid wonen voor jongvolwassenen in Hellevoetsluis.
  • Vanaf februari 2020 zijn drie accountmanagers sociaal domein gestart. Zij fungeren als eerste aanspreekpunt voor de gecontracteerde zorgaanbieders binnen de open house en voor een geselecteerde groep subsidierelaties. Met deze organisaties zijn minimaal twee gesprekken gevoerd waarin onder andere de kwaliteit en doelmatigheid van zorg zijn besproken. Monitoring van correcte naleving door zorgaanbieders van de contractafspraken is het voornaamste doel.
  • Wij hebben sinds eind 2020 twee toezichthouders Wmo en Jeugdwet. De opdracht die de toezichthouders hebben meegekregen is dat onze inwoners de zorg krijgen die ze nodig hebben. De toezichthouders Wmo en Jeugdwet richten zich op preventie en gaan het toezicht zo inrichten dat we kunnen handhaven op rechtmatigheid. De functie van toezichthouder Rechtmatigheid Wmo en Jeugdwet moet nog helemaal worden opgebouwd. De toezichthouders zijn bezig een werkproces op te stellen, de in- en externe partners in kaart te brengen en een meldpunt zorgfraude in te richten.
  • Het laatste kwartaal 2020 zijn er twee Kwaliteitsmedewerkers Sociaal Domein gestart, die zich in eerste instantie richten op de Jeugdwet en Wmo. De kwaliteitsmedewerkers willen de basis op orde krijgen en richten zich op het continu bewaken, verbeteren en borgen van de kwaliteit van de interne processen ten behoeve van de dienstverlening aan de inwoners. Dit wordt onder andere vormgegeven door het monitoren van data, normen vast te stellen en deze te bewaken en verbeteringen in het proces samen met de uitvoerende teams door te voeren.
Deze pagina is gebouwd op 08/02/2021 14:07:28 met de export van 08/02/2021 13:40:54