Jaarstukken 2020

Leren, participeren en ondersteunen

Onderwijs

Wat wilden we bereiken?

  • Kwalitatief goed onderwijs en een passend, geschikte hoeveelheid schoolgebouwen die duurzaam, fris en laagdrempelig zijn binnen de gemeente.
  • Kwetsbare kinderen en jongeren zijn steeds vroeger in beeld en worden zodanig ondersteund dat zij zo goed mogelijk hun schoolcarrière kunnen doorlopen en op de arbeidsmarkt terecht kunnen.
  • De kwaliteit van onderwijs en het soort opleidingen dat leerlingen volgen, sluit zo goed mogelijk aan op de vraag en talenten van leerlingen alsook op de sectorale arbeidsmarkt.
  • Voorkomen en terugdringen van laaggeletterdheid onder de jeugd en onder volwassen inwoners.

Beleidsindicatoren

Indicator

Toelichting

Bron

Streefwaarde 2020

Realisatie 2020

Streefwaarde 2021

Absoluut verzuim

Aantal per 1.000 leerlingen van
5 - 18 jaar

Betreft het aantal leerplichtigen dat niet staat ingeschreven op een school.

Ingrado

0,2

0,9 (2019)

<1,3

Relatief verzuim

Aantal per 1.000 leerlingen van
5 - 18 jaar

Betreft het aantal leerplichtigen dat wel staat ingeschreven op een school maar ongeoorloofd afwezig is.

Ingrado

<5,5

80 (2019)

< 76

Voortijdig schoolverlaters (VSV-ers) zonder startkwalificatie (VO en MBO)

Het percentage van het totaal aantal leerlingen (12 - 23 jaar) dat zonder startkwalificatie het onderwijs verlaat.

Ingrado

<1,8%

2,4% (2019)

< 2,2%*

* Landelijk is na 2018 het aantal voortijdig schoolverlaters toegenomen. Hierdoor is de streefwaarde in 2021 gelijk aan de realisatie 2018 en niet lager.

Deze pagina is gebouwd op 08/02/2021 14:07:28 met de export van 08/02/2021 13:40:54