Wat wilden we bereiken?
- Kwalitatief goed onderwijs en een passend, geschikte hoeveelheid schoolgebouwen die duurzaam, fris en laagdrempelig zijn binnen de gemeente.
- Kwetsbare kinderen en jongeren zijn steeds vroeger in beeld en worden zodanig ondersteund dat zij zo goed mogelijk hun schoolcarrière kunnen doorlopen en op de arbeidsmarkt terecht kunnen.
- De kwaliteit van onderwijs en het soort opleidingen dat leerlingen volgen, sluit zo goed mogelijk aan op de vraag en talenten van leerlingen alsook op de sectorale arbeidsmarkt.
- Voorkomen en terugdringen van laaggeletterdheid onder de jeugd en onder volwassen inwoners.
Beleidsindicatoren
Indicator | Toelichting | Bron | Streefwaarde 2020 | Realisatie 2020 | Streefwaarde 2021 |
---|---|---|---|---|---|
Absoluut verzuim | Aantal per 1.000 leerlingen van Betreft het aantal leerplichtigen dat niet staat ingeschreven op een school. | Ingrado | 0,2 | 0,9 (2019) | <1,3 |
Relatief verzuim | Aantal per 1.000 leerlingen van Betreft het aantal leerplichtigen dat wel staat ingeschreven op een school maar ongeoorloofd afwezig is. | Ingrado | <5,5 | 80 (2019) | < 76 |
Voortijdig schoolverlaters (VSV-ers) zonder startkwalificatie (VO en MBO) | Het percentage van het totaal aantal leerlingen (12 - 23 jaar) dat zonder startkwalificatie het onderwijs verlaat. | Ingrado | <1,8% | 2,4% (2019) | < 2,2%* |
* Landelijk is na 2018 het aantal voortijdig schoolverlaters toegenomen. Hierdoor is de streefwaarde in 2021 gelijk aan de realisatie 2018 en niet lager.