Jaarstukken 2020

Paragrafen

Weerstandsvermogen en risicobeheer

Risico's

Om de risico's van gemeente Nissewaard in kaart te brengen is in samenwerking met de afdelingen een risicoprofiel opgesteld. Uit de inventarisatie zijn vanuit de clusters in totaal 127 risico's in beeld gebracht. In het overzicht worden alleen de vijfentwintig risico's gepresenteerd die de hoogste bijdrage hebben aan de berekening van de benodigde weerstandscapaciteit. Per onderwerp is gewerkt met een kanspercentage. Aan de hand hiervan wordt per risico een indicatie gegeven hoe groot de kans is dat een bepaald risico zich kan voordoen.

TOP 25 van risico’s

Kans
percentage

Maximaal financieel gevolg

Invloed

1.

Vanwege de onzekerheid over de hoogte van de bouwkosten van de appartementencomplexen langs De Dijk en de daarmee samenhangende residuele grondwaardemethodiek bestaat er het risico dat de geraamde grondopbrengsten niet gehaald worden.

60%

€ 6.000.000

18,60%

2.

Afhankelijk van de mogelijke invulling in verband met actuele marktvraag zal mogelijk een deel van de grondwaarde van Vlek 10 in De Haven moeten worden afgewaardeerd.

65%

€ 2.500.000

10,05%

3.

Als gevolg van een rapport van adviesbureau AEF en de ROB is een vertaling gemaakt voor de gemeentelijke lasten voor de uitvoering van het klimaatakkoord. Het risico bestaat dat de personele invulling van de uitvoering van de taken niet gedekt kan worden uit de bijdrage van het Rijk of dat er geen personele invulling gegeven kan worden aan de opdracht. Hierdoor bestaat de kans dat de gemeentelijke taak voor de uitvoering van klimaatakkoord niet volledig kan worden uitgevoerd. Daarnaast heeft de gemeente taken vanuit het Deltaprogramma/Deltaplan Klimaatadaptatie opgedragen gekregen, terwijl niet is voorzien in de uitvoeringslasten.

70%

€ 1.800.000

8,78%

4.

De indexatie van het gemeentefonds is onvoldoende om loon- en prijsstijgingen binnen de gemeentelijke begroting op te vangen. Hierdoor kan de gemeente de loon- en prijsstijgingen niet betalen uit de bestaande budgetten.

30%

€ 4.500.000

6,23%

5.

Algemene Uitkering gemeentefonds wijkt af van de begroting. Deze afwijking kan zowel positief als negatief zijn. De factoren die een belangrijke rol hierin spelen zijn de rijkscompensatie voor de coronakosten van de gemeenten, het onderzoek naar de structurele gemeentelijke lasten voor de jeugdzorg, de herijking van het gemeentefonds, de evaluatie normeringssystematiek en de samenstelling van het kabinet na de verkiezingen in 2021.

70%

€ 2.500.000

4,87%

6.

Als gevolg van tegenvallende resultaten bij de deelnemingen in Stedin en Evides bestaat de kans dat het gerealiseerde dividend lager is dan begroot, waardoor er een begrotingstekort ontstaat.

70%

€ 1.000.000

4,31%

7.

Technische storing cq. uitval van trekkenwand waardoor langere periode voorstellingen niet gespeeld kunnen worden

70%

€ 1.000.000

4,22%

8.

Na de verkoop van de Eneco-aandelen wordt door de rechter de claim van de REMU-gemeenten toegewezen, zodat ze recht hebben op een deel van de verkoop-opbrengst

10%

€ 6.313.000

2,97%

9.

In de grondexploitaties wordt uitgegaan van een structurele stijging van de grondopbrengsten met 2%. Als gevolg van marktomstandigheden (bouwkosten, VON-prijzen, inflatie) kan deze toekomstige stijging lager uitvallen.

35%

€ 1.500.000

2,02%

10.

Vanwege de onzekerheid over de hoogte van de bouwkosten van de woningen en appartementen in de Haven en de daarmee samenhangende residuele grondwaardemethodiek bestaat er het risico dat de geraamde grondopbrengsten niet gehaald worden.

40%

€ 1.000.000

1,86%

11.

In de grondexploitatie De Haven is geen rekening gehouden met onvoorziene kosten.

40%

€ 1.000.000

1,85%

12.

Hoger ziekteverzuim dan het landelijk gemiddelde

70%

€ 400.000

1,41%

13.

Als gevolg van een belastingcontrole bestaat de kans dat er een fout in de steekproef wordt ontdekt. Deze fout wordt geëxtrapoleerd, zodat de impact van de fout veel groter kan zijn dan de werkelijke gevonden fout.

30%

€ 1.000.000

1,39%

14.

Door de invoering van het nieuwe woonwagenbeleid committeert de gemeente zich aan de compensatie van kosten waarvan de hoogte niet goed in te schatten zijn. De compensatie is afhankelijk van het aantal beschikbare plaatsen en de aard van de vergoeding.

70%

€ 500.000

1,34%

15.

Door de combinatie van bestaande capaciteit, een stijgend aantal cliënten op Wmo en Jeugd en een tranformatieopgave, bestaat de kans op wachttijden, dat de transformatieopgave onvoldoende wordt gehaald of de kwaliteit van hulp en ondersteuning vermindert.

60%

€ 500.000

1,29%

16.

Als gevolg van tegenvallende exploitatie ten opzichte van de begroting bestaat het risico dat de besparingen en taakstelling, met name op het gebied van de rationalisatie, harmonisatie en de invoering van het zaaksysteem, voor Syntrophos als gevolg van synergie wordt niet gehaald. Hierdoor bestaat de kans dat de ICT-lasten voor de gemeente hoger zijn dan begroot.

50%

€ 500.000

1,17%

17.

Als gevolg van de jaarlijkse aanpassing in het BUIG budget door de rijksoverheid, bestaat de kans dat de gemeente een lagere bijdrage ontvangt bij een ongewijzigde situatie.

50%

€ 500.000

1,16%

18.

Als gevolg van de vervangingsopgave in de buitenruimte en de onderhoudsopgave ten aanzien van de gemeentelijke accommodaties bestaat het risico dat er teveel onderhoud tegelijk verricht moet worden. Hierdoor bestaat de kans op uitputting van de huidige stelpost beheer en de stelpost accommodaties.

20%

€ 1.000.000

1,10%

19.

Als gevolg van het budgetplafond voor de nieuw ingevoerde specifieke uitkering sport bestaat de kans dat niet de volledige ingediende aanvraag wordt toegekend door het Ministerie van VWS.

50%

€ 400.000

1,08%

20.

Schade of extra beheerkosten door weersinvloeden

50%

€ 400.000

1,08%

21.

Als gevolg van onvoldoende stijgende woningprijzen en hogere beheerskosten bestaat de kans dat het ingelegde kapitaal in B.V. Elementen Spijkenisse niet meer helemaal terugbetaald kan worden.

10%

€ 2.000.000

0,93%

22.

Door vergrijzing en hoogconjunctuur ontstaan er vacatures die niet opgevuld kunnen worden met voldoende gekwalificeerd personeel.

50%

€ 400.000

0,93%

23.

De aanbestedingskosten voor nieuwe projecten en onderhoudscontracten zijn gestegen. Dit maakt dat bij een gelijkblijvend budget een lager onderhoudsniveau en uitstel van de vervangingsopgave aan de orde kan zijn.

50%

€ 400.000

0,92%

24.

Als gevolg van onvoldoende beheersreserve bestaat de kans dat het meerjarenonderhoudplan niet volgens schema kan worden uitgevoerd. Hierdoor kan achterstallig onderhoud en structurele waardevermindering optreden.

30%

€ 500.000

0,92%

25.

CORONA -  Als gevolg van de pandemie is het risico op niet-terugbetalen van de geborgde geldleningen en garanties hoger.

50%

€ 350.000

0,81%


Totaal grote risico's:

€ 37.963.000

Overige risico's:

€ 25.955.000

Totaal alle risico's:

€ 63.918.000

Op basis van de ingevoerde risico's is een risicosimulatie uitgevoerd. De risicosimulatie wordt toegepast omdat het reserveren van het maximale bedrag (€ 63.918.000) ongewenst is. De risico's zullen immers niet allemaal tegelijk en in hun maximale omvang optreden.

Deze pagina is gebouwd op 08/02/2021 14:07:28 met de export van 08/02/2021 13:40:54