- Metropoolregio Rotterdam Den Haag
Metropoolregio Rotterdam Den Haag
Openbaar belang
Per 1 januari 2015 is de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) gestart. De metropoolregio
Rotterdam Den Haag behartigt de belangen van een integraal verkeers- en vervoerssysteem
in het gebied middels een ingerichte Vervoersautoriteit. Daarnaast richt de organisatie zich
op de versterking van het economisch vestigingsklimaat in de regio.
De Agenda Economisch Vestigingsklimaat beschrijft de bundeling van krachten binnen het
gebied van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag om de economie binnen het gebied te versterken. Deze activiteit valt binnen het kader van de Wet gemeenschappelijke regelingen (WGR).
De Strategische Bereikbaarheidsagenda is gericht op de verbetering van het verkeers- en
vervoersysteem binnen de metropoolregio. Zij sluit aan bij de activiteiten binnen de
vervoerregio’s Rotterdam en Haaglanden. De Agenda biedt het inhoudelijke vertrekpunt met
de ambities, die worden meegegeven aan de nieuwe Vervoersautoriteit MRDH voor verdere
uitwerking. De benodigde financiële middelen komen geheel ten laste van de Brede Doeluitkering (BDU).Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard wordt vertegenwoordigd in de adviescommissies, bestuurscommissies en het algemeen bestuur. Het algemeen bestuur bestaat uit 172 leden.Stemverhouding
4,3%Afgesproken prestaties
Opstellen en uitvoeren werkplannen Economisch Vestigingsklimaat en uitvoeren agenda
vervoerautoriteit door de MRDH. Leveren van inbreng in de verschillende werkgroepen door
gemeente.Risico's beleidsmatig
Wanneer onvoldoende input wordt geleverd vanuit de gezamenlijke gemeenten op Voorne-Putten, kunnen er kansen worden gemist. Onvoldoende samenhang en samenwerking met
het onderwijs en het bedrijfsleven kunnen leiden tot suboptimale resultaten.Indicatoren 2020
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
148,9%
2,0%
2,1%
€ 26.039.276
Financiën 2020
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage
€ 227.256
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2020
31-12-2020
€ 22.023.344
€ 30.206.327
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2020
31-12-2020
€ 1.555.686.899
€ 1.472.506.678
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2020
31-12-2020
€ 646.048
€ 776.924
Marktontwikkelingen
Strategische agenda MRDH ‘Samen aan het werk!’
Door strategieontwikkeling, onderlinge afstemming en belangenbehartiging zet de regio via de MRDH in op het benutten van het regionaal potentieel t.a.v. De twee hoofdlijnen van de strategische agenda zijn ‘Vernieuwen Economie’ en ‘Verbeteren Bereikbaarheid’. Voor de gemeente(n) is het van belang dat de strategische agenda herkenbare aanknopingspunten heeft bij de positie en mogelijke ontwikkelingen van deze gemeente(n). Gestreefd wordt naar versterking van de voor Nissewaard en Voorne-Putten essentiële onderwerpen, zoals een robuuste bereikbaarheid, het optimaliseren van de metro/het openbaar vervoer en het versterken van het economisch vestigingsklimaat (inclusief onderwijs/leven lang ontwikkelen). - Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond
Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond
Openbaar belang
De DCMR milieudienst Rijnmond verzorgt als omgevingsdienst de uitvoering van de
VTH-taken (vergunningverlening, toezicht en handhaving) op milieugebied voor Nissewaard en de andere gemeenten in het Rijnmondgebied en Goeree Overflakkee. Tevens voert de dienst deze taken uit voor de Provincie Zuid-Holland.In een werkplan wordt jaarlijks vastgelegd welke taken de DCMR voor Nissewaard uitvoert en welke middelen hier tegenover staan. In drie ambtelijke en twee bestuurlijke voortgangsoverleggen wordt de voortgang van de werkzaamheden lopende het jaar besproken en waar nodig bijgestuurd. Daarnaast is Nissewaard vertegenwoordigd in het participantenoverleg wat 3-4 per jaar door DCMR wordt georganiseerd.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De GR bestaat uit 16 leden (inclusief provincie Zuid-Holland).
Stemverdeling AB:
3 leden provincie Zuid-Holland: ieder 14 stemmen (totaal dus 42)
2 leden gemeente Rotterdam: ieder 21 stemmen (totaal dus 42)
De 14 regio gemeenten (incl. Nissewaard) ieder 1 lid: ieder lid heeft 2 stemmen (totaal dus 28).Stemverhouding
1,8% (2/112)Afgesproken prestaties
Op basis van de te maken afspraken in het werkplan 2020 zal de DCMR het verlenen en actueel houden van vergunningen (Wabo deel milieu), het milieu toezicht en handhaving op de 1.554 milieu relevante bedrijven voor de gemeente Nissewaard verzorgen.
Daarnaast gaat de DCMR de luchtkwaliteit en de geluidshinder in de regio monitoren en is een 24-uurs klachtenlijn beschikbaar.Risico's beleidsmatig
Ten gevolge van de Covid-19 crisis konden tijdens de eerste en tweede lockdown-periode fysieke controles slechts beperkt worden uitgevoerd. Dit is ondervangen door zoveel mogelijk in te zetten op “controle op afstand“ en door controles uit te voeren in die perioden waarin dit mogelijk was. Op basis hiervan is het gelukt om de toezichtplanning op hoofdlijnen conform de planning uit te voeren.
Indicatoren 2020
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
-4,5%
36%
4,9%
€ 2.380.000
Financiën 2020
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage
€ 962.000
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2020
31-12-2020
€ 4.545.000
€ 6.038.000
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2020
31-12-2020
€ 10.246.000
€ 10.750.000
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2020
31-12-2020
€ 1.446.000
€ 1.964.000
Marktontwikkelingen
Door diverse ontwikkelingen staat de begroting van de omgevingsdienst DCMR onder druk. De komst van nieuwe taken en de overdracht van taken vanuit hogere overheden, de noodzakelijke vernieuwing van automatiseringssystemen, een gespannen arbeidsmarkt en het niet indexeren van de begroting over een groot aantal jaar zijn hiervan oorzaken.
- GGD Rotterdam-Rijnmond
GGD Rotterdam-Rijnmond
Openbaar belang
Gemeenten zijn verplicht om invulling te geven aan de Wet Publieke Gezondheid (Wpg). Hiervoor is een gemeenschappelijke regeling openbare gezondheidszorg Rotterdam Rijnmond (OGZ RR) in het leven geroepen, die is uitgevoerd door de GGD Rotterdam Rijnmond (hierna GGD RR).
Als regionale organisatie had de GGD RR een basistakenpakket dat bestond uit:
- Monitoring, signalering, en advisering.
- Uitvoerende taken gezondheidsbescherming.
- Bewaken publieke gezondheid bij incidenten, rampen en crisis.
- Toezicht houden (kinderopvang en Wmo).
De omvang van het basistakenpakket wordt steeds voor 4 jaar vastgesteld en geldt voor 2019-2022.
Naast dit basistakenpakket voerde de GGD RR ook plustaken uit. Hierover waren afzonderlijke afspraken gemaakt met de deelnemende gemeenten. Voor Nissewaard was dit voor het Wmo-toezicht.Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard is voor de duur van de zittingsperiode van het College in het Algemeen Bestuur GGD RR vertegenwoordigd door een lid, de portefeuillehouder Volksgezondheid, en een plaatsvervangend lid. Het bestuur bestond uit 15 leden.Stemverhouding
Bij het nemen van besluiten door het Algemeen Bestuur brengen de leden voor de gemeente die zij vertegenwoordigen ieder één stem uit. Dit, met uitzondering van de leden, die een gemeente vertegenwoordigen met een inwonertal boven 50.000. Zij brengen voor elk volgend 50.000-tal, of gedeelte daarvan, één stem meer uit tot een maximum van elf stemmen per gemeente. Nissewaard had derhalve twee stemmen.Afgesproken prestaties
- De GGD RR heeft het jaarplan voor 2020 uit conform afspraak uitgevoerd. Er zijn 3 (tussen) rapportages over 2020 geleverd. Het budgettair kader voor 2020 bedroeg € 5,41 per inwoner voor het vaste deel van het basistakenpakket.
- Het variabele deel van het basistakenpakket bestond uit inspecties kinderopvang en had geen vast bedrag per inwoner. Dit, omdat het afhankelijk was van het aantal locaties en het gewenste aantal inspecties per gemeente. Deze wettelijke basistaak is afgerekend op basis van daadwerkelijke aantallen uitgevoerde inspecties. De kosten per inspectie hielden een gelijke tred met het afgegeven indexpercentage.
- De plustaken maakten geen deel uit van de begroting en vielen formeel ook niet onder de gemeenschappelijke regeling. De gemeenten zijn vrij om op basis van huidige afwegingen en beleid nieuwe keuzes in het pluspakket te maken.
Risico's beleidsmatig
- De gemeenschappelijke regeling GGD RR kende geen balans en andere financiële staten om in de begroting op te nemen, aangezien de gemeente Rotterdam eigenaar was van de organisatie. Personeel en eventuele risico’s waren daarmee voor de rekening van de gemeente Rotterdam.
- De gemeenschappelijke regeling regelde feitelijk alleen de inkoop van producten bij GGD RR. De gemeenschappelijke regeling had geen bezittingen. Het financiële risico voor deelname aan de regeling was voor regiogemeenten niet aanwezig.
Indicatoren 2020
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Financiën 2020
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage
De bijdrage van Nissewaard voor het vaste deel van het basistakenpakket was €458.918.
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2020
31-12-2020
GGD Rotterdam Rijnmond kende geen balans en andere financiële staten om in de jaarrekening op te nemen aangezien de gemeente Rotterdam eigenaar was van de organisatie.n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2020
31-12-2020
n.v.t.
n.v.t.
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2020
31-12-2020
n.v.t.
n.v.t.
Marktontwikkelingen
- Binnen de gemeenschappelijke regeling GGD-RR werd het indexpercentage gehanteerd dat jaarlijks wordt afgegeven door de Kring van Gemeentesecretarissen van de regio Rotterdam Rijnmond. De begroting voor 2020 is opgehoogd met het indexpercentage van + 3,4% ten opzichte van het begrotingsjaar 2019.
- Het percentage voor 2020 compenseerde de hogere kosten voor prijs- en loonstijging in de afgelopen 2 jaar. Er is voor komend jaar geen taakstelling opgelegd.
- Met de komst van de Omgevingswet en de landelijke verkenning van hardere normen of minimumvereisten voor het basispakket, wordt nog steeds bezien welke consequenties deze ontwikkelingen mogelijk kunnen hebben voor de begrotingscyclus.
- Eneco Holding NV
- Stedin
Stedin
Openbaar belang
Stedin Holding N.V. heeft de wettelijke taak om energieleveringen te waarborgen.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De aandeelhouders van de structuurvennootschap Stedin Holding N.V. zijn een groot aantal gemeenten in Zuid-Holland, Friesland, Noord-Brabant en Noord-Holland. De gemeente Nissewaard bezit circa 2,14% (106.140 stuks) van de aandelen Stedin. Rotterdam heeft ruim 30% en Dordrecht ongeveer 9% van de aandelen Eneco in bezit.
Stemverhouding
2,14%Afgesproken prestaties
Met Stedin Holding is de gemeente Nissewaard geen specifieke prestaties overeengekomen.
Risico's beleidsmatig
Beleidsmatig zijn er weinig risico's. Op de lange termijn verschuift de energieopwekking voor een groot deel naar particulieren. Ook de piektijden op het net verschuiven door meer opwekking uit natuurlijke bronnen.
Indicatoren 2020
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
302%
31,4%
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Financiën 2020
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage
€ nihil
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2020
31-12-2020
€ 2.949 miljoen
€ 2.891 miljoen
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2020
31-12-2020
€ 4.340 miljoen
€4.681 miljoen
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2020
31-12-2020
€ 325 miljoen
€ 42 miljoen
Marktontwikkelingen
Door de opwekking van duurzame energie wordt steeds meer energie duurzaam en door particulieren opgewekt. Dit zorgt voor hogere pieken op het net. Om de uitstoot van CO2 te verminderen wordt meer ingezet op elektrificatie van energievoorzieningen. Dit legt een grotere druk op het elektriciteitsnet. Sinds 2018 mogen woningen zonder gasaansluiting worden aangelegd. Deze aansluiting was hiervoor verplicht.
Voor 2021 wordt een vermogensversterking in de vorm van cumulatief preferente aandelen voorzien.