Jaarstukken 2020

Bestuur en dienstverlening

Dienstverlening

Wat hebben we daarvoor gedaan?

  • We voeren een systeem in, waardoor inwoners zelf online de voortgang van hun aanvraag kunnen volgen. Voor 2020 geldt dit voor minimaal één product. Door vertraging in het project zaaksgewijs werken is de voortgang van aanvragen nog niet te volgen.
  • We versturen alle aanslagen WOZ en herinnering aflopen reisdocument digitaal via Mijn Overheid. De aanslagen gemeentelijke heffingen (WOZ) worden digitaal naar de belastingplichtigen gestuurd, mits ze zijn geabonneerd op de berichtenbox van Mijn Overheid. Ongeveer 35% doet daar aan mee. Herinneringen voor aflopen reisdocumenten digitaal versturen is in 2019 stop gezet vanwege tegenvallende resultaten (kosten-baten afweging).
  • We voeren een kwaliteitshandvest in met beloften aan de inwoner over onze dienstverlening. De evaluatie van de pilot is uitgesteld naar 2021 en verlengd met een half jaar vanwege corona. Inzet is gepleegd op bewustwording telefonische dienstverlening en verbeterproces klachten. Uit een haalbaarheidscan blijkt dat het zaaksysteem nodig is voor betrouwbare data en een dashboard.
  • We geven opvolging aan het onderzoek naar openingstijden van de verschillende dienstverleningskanalen. Het onderzoek is uitgevoerd, afgerond en geëvalueerd. Er is tevredenheid over de uitkomst. Nader onderzoek naar mogelijkheden tot uniformeren van openingstijden voor de centrale ingang stadhuis en diensten op het plein Werk, Inkomen en Identiteit worden na corona opgepakt.
  • We vereenvoudigen het aanvraagproces of verkorten de doorlooptijden van minimaal twee producten. Het verbeterproces klachten is vanuit de pilot servicenormen opgepakt om de doorlooptijd van 6 naar 2 weken terug te brengen.
  • We voeren een klanttevredenheidsonderzoek in waarmee we periodiek de klanttevredenheid meten per dienstverleningskanaal en over de uitvoering van de Wmo. Onderzoek is was gaande naar een geschikte tool voor klanttevredenheidsmetingen voor de dienstverleningskanalen en organisatiebrede uitrol. Door corona en ontwikkeling van een integrale visie op dienstverlening is dit uitgesteld naar 2021. Voor de WMO vindt elk jaar een klanttevredenheidsonderzoek plaats.
  • We voeren twee snelbalies in waardoor inwoners meer zaken digitaal met de gemeente kunnen regelen. De snelbalie Burgerzaken en Parkeren is opgestart.
Deze pagina is gebouwd op 08/02/2021 14:07:28 met de export van 08/02/2021 13:40:54