- GGD Rotterdam-Rijnmond
GGD Rotterdam-Rijnmond
Openbaar belang
Gemeenten zijn verplicht om invulling te geven aan de Wet Publieke Gezondheid (Wpg). Hiervoor is een gemeenschappelijke regeling openbare gezondheidszorg Rotterdam Rijnmond (OGZ RR) in het leven geroepen, die is uitgevoerd door de GGD Rotterdam Rijnmond (hierna GGD RR).
Als regionale organisatie had de GGD RR een basistakenpakket dat bestond uit:
- Monitoring, signalering, en advisering.
- Uitvoerende taken gezondheidsbescherming.
- Bewaken publieke gezondheid bij incidenten, rampen en crisis.
- Toezicht houden (kinderopvang en Wmo).
De omvang van het basistakenpakket wordt steeds voor 4 jaar vastgesteld en geldt voor 2019-2022.
Naast dit basistakenpakket voerde de GGD RR ook plustaken uit. Hierover waren afzonderlijke afspraken gemaakt met de deelnemende gemeenten. Voor Nissewaard was dit voor het Wmo-toezicht.Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard is voor de duur van de zittingsperiode van het College in het Algemeen Bestuur GGD RR vertegenwoordigd door een lid, de portefeuillehouder Volksgezondheid, en een plaatsvervangend lid. Het bestuur bestond uit 15 leden.Stemverhouding
Bij het nemen van besluiten door het Algemeen Bestuur brengen de leden voor de gemeente die zij vertegenwoordigen ieder één stem uit. Dit, met uitzondering van de leden, die een gemeente vertegenwoordigen met een inwonertal boven 50.000. Zij brengen voor elk volgend 50.000-tal, of gedeelte daarvan, één stem meer uit tot een maximum van elf stemmen per gemeente. Nissewaard had derhalve twee stemmen.Afgesproken prestaties
- De GGD RR heeft het jaarplan voor 2020 uit conform afspraak uitgevoerd. Er zijn 3 (tussen) rapportages over 2020 geleverd. Het budgettair kader voor 2020 bedroeg € 5,41 per inwoner voor het vaste deel van het basistakenpakket.
- Het variabele deel van het basistakenpakket bestond uit inspecties kinderopvang en had geen vast bedrag per inwoner. Dit, omdat het afhankelijk was van het aantal locaties en het gewenste aantal inspecties per gemeente. Deze wettelijke basistaak is afgerekend op basis van daadwerkelijke aantallen uitgevoerde inspecties. De kosten per inspectie hielden een gelijke tred met het afgegeven indexpercentage.
- De plustaken maakten geen deel uit van de begroting en vielen formeel ook niet onder de gemeenschappelijke regeling. De gemeenten zijn vrij om op basis van huidige afwegingen en beleid nieuwe keuzes in het pluspakket te maken.
Risico's beleidsmatig
- De gemeenschappelijke regeling GGD RR kende geen balans en andere financiële staten om in de begroting op te nemen, aangezien de gemeente Rotterdam eigenaar was van de organisatie. Personeel en eventuele risico’s waren daarmee voor de rekening van de gemeente Rotterdam.
- De gemeenschappelijke regeling regelde feitelijk alleen de inkoop van producten bij GGD RR. De gemeenschappelijke regeling had geen bezittingen. Het financiële risico voor deelname aan de regeling was voor regiogemeenten niet aanwezig.
Indicatoren 2020
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Financiën 2020
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage
De bijdrage van Nissewaard voor het vaste deel van het basistakenpakket was €458.918.
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2020
31-12-2020
GGD Rotterdam Rijnmond kende geen balans en andere financiële staten om in de jaarrekening op te nemen aangezien de gemeente Rotterdam eigenaar was van de organisatie.n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2020
31-12-2020
n.v.t.
n.v.t.
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2020
31-12-2020
n.v.t.
n.v.t.
Marktontwikkelingen
- Binnen de gemeenschappelijke regeling GGD-RR werd het indexpercentage gehanteerd dat jaarlijks wordt afgegeven door de Kring van Gemeentesecretarissen van de regio Rotterdam Rijnmond. De begroting voor 2020 is opgehoogd met het indexpercentage van + 3,4% ten opzichte van het begrotingsjaar 2019.
- Het percentage voor 2020 compenseerde de hogere kosten voor prijs- en loonstijging in de afgelopen 2 jaar. Er is voor komend jaar geen taakstelling opgelegd.
- Met de komst van de Omgevingswet en de landelijke verkenning van hardere normen of minimumvereisten voor het basispakket, wordt nog steeds bezien welke consequenties deze ontwikkelingen mogelijk kunnen hebben voor de begrotingscyclus.
- Stichting CJG Rijnmond
Stichting CJG Rijnmond
Openbaar belang
De gemeenten zijn verantwoordelijk voor de jeugdgezondheidszorg binnen het kader van de Wet Publieke Gezondheid (Wpg). Stichting CJG Rijnmond is in de gemeenschappelijke regeling openbare gezondheidszorg Rotterdam Rijnmond (OGZ RR) aangewezen als exclusief uitvoerder van het wettelijke basistakenpakket. Dit, in opdracht van de Raad voor het Publiek Belang (hierna RvhPB).
Voor de jaarlijkse subsidie, die Nissewaard levert, voert CJG Rijnmond de volgende maatschappelijke opdracht uit:
- Het verrichten en coördineren van jeugdgezondheidszorg, meer in het bijzonder opvoed- en gezinsondersteuning tussen 0 en 19 jaar.
- Het oprichten en in stand houden van 1 of meer CJG's (indien de opdracht van de betrokken gemeente zich daartoe uitstrekt).
- Het verrichten van al hetgeen dat met vorenstaande verband houdt of daartoe dienstig kan zijn.
De omvang van het vigerende basistakenpakket wordt steeds voor 4 jaar vastgesteld en geldt voor 2020-2024. In het kader van de transformatieopdracht in het sociaal domein is tussen het CJG Rijnmond en de betrokken gemeenten een strategische ontwikkelagenda vastgesteld op 5 juli 2018. Deze agenda draagt bij aan het aansluiten van de lokale jeugdgezondheidszorg bij Thuis in de Wijk.
Naast dit basistakenpakket voert CJG Rijnmond ook het aanvullend pakket uit. Hierover worden afzonderlijke afspraken gemaakt met de deelnemende gemeenten. Voor Nissewaard is dit maatwerk op het gebied van preventie. Voornamelijk op opvoedondersteuning (b.v. stevig ouderschap) en vroegsignalering als prenataal huisbezoek, moeders informeren moeders, etc. De invulling van het aanvullend pakket wordt elk jaar zo nodig aangepast naar de vraagstukken die leven in Nissewaard op basis van de gebiedsopgaven en opdrachten vanuit Thuis in de Wijk en draagt bij aan het Interbestuurlijk Programma (IBP) beter sociaal domein. Vanuit het landelijke actieprogramma Kansrijke Start zal gemeente Nissewaard toewerken naar een lokale coalitie t.b.v. de eerste 1.000 dagen van een kind. Door gericht te werken aan verbinding tussen het medische (kraamzorg, verloskundigen en geboortezorg) en sociale (jeugdgezondheidszorg, voorscholen en primair onderwijs) systeem van ouders kunnen we effectiever inzetten op vroeg signalering en het voorkomen van problemen bij opvoeding en opgroei vraagstukken.
Door corona heeft de inzet op de lokale uitwerking van Kansrijke Start vertraging opgelopen. Wel zijn de eerste bijeenkomsten geweest tussen gemeente, JGZ en partners in de geboortezorg keten om kennis en expertise op te halen waar we met elkaar aan moeten werken en hoe we dat vorm willen geven. In 2021 zal hier verder vorm aan worden gegeven.Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard wordt voor de duur van de zittingsperiode van het College in de RvhPB vertegenwoordigd door een lid en een plaatsvervangend lid. De Raad bestaat uit 14 leden .Stemverhouding
Bij het nemen van besluiten door de RvhPB brengen de leden voor de gemeente die zij vertegenwoordigen ieder één stem uit. Bij het Basistakenpakket en de begroting is unanimiteit leidend. Bij alle andere onderwerpen wordt bij het staken op stemmen teruggevallen op inwonersaantallen.Afgesproken prestaties
- Bereikbaarheid van kinderen in Nissewaard van 95%.
- Bereikbaarheid van bureaudienst van het JOT tussen 85-90%.
- Deelname aan wijkanalyses en wijkaanpakken tussen jeugd én onderwijs in samenwerking met partners binnen Thuis in de Wijk.
- Signaalfunctie voor opschaling naar jeugdhulp per JOT-gebied (ernst taxatiemodel).
Risico's beleidsmatig
- Samenwerking met 14 gemeenten binnen de RvhPB is een uitdaging. De belangen liggen niet altijd op een lijn, maar de behoefte om de transformatie (zorginhoudelijk en financieel) te laten slagen is groot. Dat maakt het noodzakelijk om gezamenlijk compromissen te sluiten. Nissewaard zet steeds in op regionale besluitvorming, die onze lokale ambities ondersteunt. De inzet en samenwerking in 2020 is positief verlopen, we zien de gezamenlijke belangen, dit uit zich voornamelijke in de samenwerking op basis van de doelen in de regionale ontwikkelagenda ( met focus op op-en afschalen en Kansrijke Start).
- Inzet op verbinding tussen jeugdgezondheidszorg en transformatieagenda van de gemeenschappelijke regeling jeugdhulp Rijnmond is van belang t.b.v. vroegtijdig signaleren en effectievere op- en afschaling bij inzet van hulp. Het complexe geheel van het aantal gemeenten én partners maakt dat sturing regionaal vertragend kan werken op de praktische uitvoering en resultaten pas op langere termijn zichtbaar zijn.
De verbinding tussen de jeugdgezondheidszorg en de gemeenschappelijke regeling is en blijft van cruciaal belang maar vraagt om samenwerking. Doordat de wethouder jeugd en onderwijs in beide gremia zitting heeft kunnen we zowel bestuurlijk als ambtelijk deze verbinding maken. Dit heeft zich in 2020 o.a. geuit in de het beschikbaar komen van budget uit de transformatiegelden van de GRJR voor de regionale ontwikkelagenda JGZ.
- De omvang van subsidies vanuit de deelnemende gemeenten voor maatwerk c.q. preventie is onzeker. Dit, als gevolg van kortingen vanuit het Rijk op de jeugdhulp. Bij lagere vaststelling van de subsidie kan het lastig zijn voor CJG Rijnmond om de personele bezetting en kosten in overeenstemming te brengen met de beschikbare middelen.
Door de pandemie corona en de kennis en expertise van de JGZ zijn zij in 2020 ingezet door de GGD. Ook de eigen producten en diensten konden niet volgens reguliere inzet uitgevoerd worden. De focus (in afstemming met bestuur gemeenten) is gelegd op kwestbare gezinnen n de doelgroep 0-4 jaar. Het CJG Rijnmond heeft geen extra middelen aan gemeenten gevraagd voor 2020, wel is afgesproken geen terugvordering te doen op de subsidies voor 2020, omdat inzet anders is vormgegeven voor de corona en dit in samenspraak is gegaan.
- Het eigen vermogen staat onder druk en dreigt onvoldoende te worden om grote tegenvallers in de exploitatie op te vangen. Dit hangt samen met hogere loonkosten door landelijke kostenontwikkelingen en grilligheid van overheidsmaatregelen, die verhoging van premies voor sociale lasten of belastingen (bijvoorbeeld BTW) veroorzaken. Hierdoor kunnen tekorten in de exploitatie ontstaan, immers CJG Rijnmond is een organisatie zonder winststreven (OZW).
Indicatoren 2020
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
n.v.t.
20,5%
n.v.t.
€ 1.626.093
Financiën 2020
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage
€ 2.331.066
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2020
31-12-2020
€ 1.803.306
€ 1.626.093
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2020
31-12-2020
€ 7.545.279
€ 6.300.963
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2020
31-12-2020
€ 515.621
€ -176.943
Marktontwikkelingen
In 2018 is eenmalig het indexpercentage van het basistakenpakket opgehoogd naar 1,5%. Voor indexering op langere termijn worden daarom nieuwe afspraken gemaakt. Dit, in samenhang met een mogelijke herziening van afspraken over het weerstandsvermogen van CJG Rijnmond.
Naar verwachting is voor 2020 aangehouden aan een vergelijkbare ophoging van het indexpercentage voor de plustaken, dan zal Nissewaard in overleg gaan over mogelijke wijziging van het lokale maatwerk. Voor 2020 heeft dit geen wijzigingen opgeleverd voor Nissewaard.
Tevens wordt sinds 2019 de kosten van het Rijksvaccinatieprogramma door de gemeenten gedragen. Deze lopen via het Gemeentefonds.