- Stichting CJG Rijnmond
Stichting CJG Rijnmond
Openbaar belang
De gemeenten zijn verantwoordelijk voor de jeugdgezondheidszorg binnen het kader van de Wet Publieke Gezondheid (Wpg). Stichting CJG Rijnmond is in de gemeenschappelijke regeling openbare gezondheidszorg Rotterdam Rijnmond (OGZ RR) aangewezen als exclusief uitvoerder van het wettelijke basistakenpakket. Dit, in opdracht van de Raad voor het Publiek Belang (hierna RvhPB).
Voor de jaarlijkse subsidie, die Nissewaard levert, voert CJG Rijnmond de volgende maatschappelijke opdracht uit:
- Het verrichten en coördineren van jeugdgezondheidszorg, meer in het bijzonder opvoed- en gezinsondersteuning tussen 0 en 19 jaar.
- Het oprichten en in stand houden van 1 of meer CJG's (indien de opdracht van de betrokken gemeente zich daartoe uitstrekt).
- Het verrichten van al hetgeen dat met vorenstaande verband houdt of daartoe dienstig kan zijn.
De omvang van het vigerende basistakenpakket wordt steeds voor 4 jaar vastgesteld en geldt voor 2020-2024. In het kader van de transformatieopdracht in het sociaal domein is tussen het CJG Rijnmond en de betrokken gemeenten een strategische ontwikkelagenda vastgesteld op 5 juli 2018. Deze agenda draagt bij aan het aansluiten van de lokale jeugdgezondheidszorg bij Thuis in de Wijk.
Naast dit basistakenpakket voert CJG Rijnmond ook het aanvullend pakket uit. Hierover worden afzonderlijke afspraken gemaakt met de deelnemende gemeenten. Voor Nissewaard is dit maatwerk op het gebied van preventie. Voornamelijk op opvoedondersteuning (b.v. stevig ouderschap) en vroegsignalering als prenataal huisbezoek, moeders informeren moeders, etc. De invulling van het aanvullend pakket wordt elk jaar zo nodig aangepast naar de vraagstukken die leven in Nissewaard op basis van de gebiedsopgaven en opdrachten vanuit Thuis in de Wijk en draagt bij aan het Interbestuurlijk Programma (IBP) beter sociaal domein. Vanuit het landelijke actieprogramma Kansrijke Start zal gemeente Nissewaard toewerken naar een lokale coalitie t.b.v. de eerste 1.000 dagen van een kind. Door gericht te werken aan verbinding tussen het medische (kraamzorg, verloskundigen en geboortezorg) en sociale (jeugdgezondheidszorg, voorscholen en primair onderwijs) systeem van ouders kunnen we effectiever inzetten op vroeg signalering en het voorkomen van problemen bij opvoeding en opgroei vraagstukken.
Door corona heeft de inzet op de lokale uitwerking van Kansrijke Start vertraging opgelopen. Wel zijn de eerste bijeenkomsten geweest tussen gemeente, JGZ en partners in de geboortezorg keten om kennis en expertise op te halen waar we met elkaar aan moeten werken en hoe we dat vorm willen geven. In 2021 zal hier verder vorm aan worden gegeven.Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard wordt voor de duur van de zittingsperiode van het College in de RvhPB vertegenwoordigd door een lid en een plaatsvervangend lid. De Raad bestaat uit 14 leden .Stemverhouding
Bij het nemen van besluiten door de RvhPB brengen de leden voor de gemeente die zij vertegenwoordigen ieder één stem uit. Bij het Basistakenpakket en de begroting is unanimiteit leidend. Bij alle andere onderwerpen wordt bij het staken op stemmen teruggevallen op inwonersaantallen.Afgesproken prestaties
- Bereikbaarheid van kinderen in Nissewaard van 95%.
- Bereikbaarheid van bureaudienst van het JOT tussen 85-90%.
- Deelname aan wijkanalyses en wijkaanpakken tussen jeugd én onderwijs in samenwerking met partners binnen Thuis in de Wijk.
- Signaalfunctie voor opschaling naar jeugdhulp per JOT-gebied (ernst taxatiemodel).
Risico's beleidsmatig
- Samenwerking met 14 gemeenten binnen de RvhPB is een uitdaging. De belangen liggen niet altijd op een lijn, maar de behoefte om de transformatie (zorginhoudelijk en financieel) te laten slagen is groot. Dat maakt het noodzakelijk om gezamenlijk compromissen te sluiten. Nissewaard zet steeds in op regionale besluitvorming, die onze lokale ambities ondersteunt. De inzet en samenwerking in 2020 is positief verlopen, we zien de gezamenlijke belangen, dit uit zich voornamelijke in de samenwerking op basis van de doelen in de regionale ontwikkelagenda ( met focus op op-en afschalen en Kansrijke Start).
- Inzet op verbinding tussen jeugdgezondheidszorg en transformatieagenda van de gemeenschappelijke regeling jeugdhulp Rijnmond is van belang t.b.v. vroegtijdig signaleren en effectievere op- en afschaling bij inzet van hulp. Het complexe geheel van het aantal gemeenten én partners maakt dat sturing regionaal vertragend kan werken op de praktische uitvoering en resultaten pas op langere termijn zichtbaar zijn.
De verbinding tussen de jeugdgezondheidszorg en de gemeenschappelijke regeling is en blijft van cruciaal belang maar vraagt om samenwerking. Doordat de wethouder jeugd en onderwijs in beide gremia zitting heeft kunnen we zowel bestuurlijk als ambtelijk deze verbinding maken. Dit heeft zich in 2020 o.a. geuit in de het beschikbaar komen van budget uit de transformatiegelden van de GRJR voor de regionale ontwikkelagenda JGZ.
- De omvang van subsidies vanuit de deelnemende gemeenten voor maatwerk c.q. preventie is onzeker. Dit, als gevolg van kortingen vanuit het Rijk op de jeugdhulp. Bij lagere vaststelling van de subsidie kan het lastig zijn voor CJG Rijnmond om de personele bezetting en kosten in overeenstemming te brengen met de beschikbare middelen.
Door de pandemie corona en de kennis en expertise van de JGZ zijn zij in 2020 ingezet door de GGD. Ook de eigen producten en diensten konden niet volgens reguliere inzet uitgevoerd worden. De focus (in afstemming met bestuur gemeenten) is gelegd op kwestbare gezinnen n de doelgroep 0-4 jaar. Het CJG Rijnmond heeft geen extra middelen aan gemeenten gevraagd voor 2020, wel is afgesproken geen terugvordering te doen op de subsidies voor 2020, omdat inzet anders is vormgegeven voor de corona en dit in samenspraak is gegaan.
- Het eigen vermogen staat onder druk en dreigt onvoldoende te worden om grote tegenvallers in de exploitatie op te vangen. Dit hangt samen met hogere loonkosten door landelijke kostenontwikkelingen en grilligheid van overheidsmaatregelen, die verhoging van premies voor sociale lasten of belastingen (bijvoorbeeld BTW) veroorzaken. Hierdoor kunnen tekorten in de exploitatie ontstaan, immers CJG Rijnmond is een organisatie zonder winststreven (OZW).
Indicatoren 2020
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
n.v.t.
20,5%
n.v.t.
€ 1.626.093
Financiën 2020
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage
€ 2.331.066
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2020
31-12-2020
€ 1.803.306
€ 1.626.093
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2020
31-12-2020
€ 7.545.279
€ 6.300.963
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2020
31-12-2020
€ 515.621
€ -176.943
Marktontwikkelingen
In 2018 is eenmalig het indexpercentage van het basistakenpakket opgehoogd naar 1,5%. Voor indexering op langere termijn worden daarom nieuwe afspraken gemaakt. Dit, in samenhang met een mogelijke herziening van afspraken over het weerstandsvermogen van CJG Rijnmond.
Naar verwachting is voor 2020 aangehouden aan een vergelijkbare ophoging van het indexpercentage voor de plustaken, dan zal Nissewaard in overleg gaan over mogelijke wijziging van het lokale maatwerk. Voor 2020 heeft dit geen wijzigingen opgeleverd voor Nissewaard.
Tevens wordt sinds 2019 de kosten van het Rijksvaccinatieprogramma door de gemeenten gedragen. Deze lopen via het Gemeentefonds. - Jeugdhulp Rijnmond
Jeugdhulp Rijnmond
Openbaar belang
Binnen de sinds 2015 geldende Jeugdwet zijn gemeenten deels verplicht om gezamenlijk (specialistische) jeugdhulp in te kopen. Voor de jeugdhulp in Rijnmond is daarom een gemeenschappelijke regeling jeugdhulp Rijnmond in het leven geroepen (GR JR). De uitvoering is belegd bij de inkooporganisatie van de gemeente Rotterdam.
Voor de jaarlijkse inleg die Nissewaard levert, voert de GR JR de volgende taken uit:
- Het uitvoeren van de bovenlokale taken door middel van het contracteren en/of subsidiëren van aanbieders van jeugdhulp en uitvoerders van maatregelen voor jeugdbescherming en jeugdreclassering. De jeugdhulp omvat de uitvoering van gesloten jeugdhulp, crisiszorg, pleegzorg, residentiële, intramurale zorg en/of specialistische jeugdhulp. De taken worden uitgevoerd met in acht neming van bovenregionale of landelijke afspraken.
- Het bevorderen van gezamenlijk overleg tussen de gemeenten over de uitvoering van de wettelijke jeugdhulptaken.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard wordt voor de duur van de zittingsperiode van het College namens het College vertegenwoordigd door een lid en een plaatsvervangend lid in het Algemeen Bestuur (AB) dat uit 15 leden bestaat. Namens de subregio Voorne Putten/Goeree Overflakkee heeft wethouder Wouter Struijk zitting in het Dagelijks Bestuur (DB).Stemverhouding
Bij het nemen van besluiten wordt te allen tijde gestreefd naar consensus. Indien het op hoofdelijke stemming aankomt, brengen de leden voor de gemeente die zij vertegenwoordigen ieder één stem uit, met uitzondering van de leden die een gemeente vertegenwoordigen waarbij het aantal inwoners van onder de 18 jaar meer is dan 10.000. Zij brengen voor elk volgend 10.000-tal, of gedeelte daarvan, één stem meer uit tot een maximum van dertien stemmen per gemeente. De gemeente Nissewaard heeft 2 stemmen.Afgesproken prestaties
De GR JR zorgt voor een kwalitatief goede en efficiënte uitvoering van bovenlokale taken. Nu de aanvraag bij het Transformatiefonds van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) is gehonoreerd, zal de regionale Transformatie Agenda de komende 3 jaar worden voortgezet. De actielijnen zijn:
1. Het lokale netwerk als spil van de transformatie.
2. Specialistische jeugdhulp: vraaggericht, integraal, verbindend en in samenhang.
3. Veiligheid vraagt om samenwerking.
4. Leren van elkaar: lerende professionals en lerende netwerken.Doel van de GR JR is het tot stand brengen van een vraaggericht aanbod aan specialistische jeugdhulp. Dat betekent dat de ondersteuning licht is waar dat kan en zwaarder als dat nodig is.
In 2015 is de inleg van middelen in de GR JR per gemeente gebaseerd op het aantal jeugdigen in plaats van daadwerkelijke zorggebruik. De afgelopen jaren is de GR JR toegegroeid naar een verdeelsleutel, waarbij zorggebruik wel leidend is. Dit betekent dat een eventuele over- of onderschrijding van het voor Nissewaard beschikbare budget in 2020 wordt verrekend via de vlaktaks. De vlaktaks is een methodiek om bij jaarlijkse afrekeningen eventuele nabetalingen dan wel terug te ontvangen bedragen uit te smeren (af te vlakken) over de 2 daarop volgende jaren.
Risico's beleidsmatig
In oktober 2020 is een kadernota vastgesteld door het Algemeen Bestuur van de GR JR. Deze nota bevat de voorziene en beoogde beleidsuitgangspunten en de financiële uitgangspunten, waarbij deze keer ook relevante landelijke en zorginhoudelijke ontwikkelingen zijn meegenomen. Dit is de start voor het opstellen van de Programmabegroting 2022 en daaropvolgende (ramings)jaren. Onderdeel hiervan is een meerjarige taakstelling. De kadernota wordt voor zienswijze voorgelegd aan alle gemeenteraden in Rijnmond, zo wordt de lokale sturing op kosten en kwaliteit in de specialistische jeugdhulp versterkt. Nissewaard werkt nauw samen met de andere gemeenten op de Zuid-Hollandse eilanden om de doelstellingen van de regionale taakstelling te behalen.
Veilig Thuis heeft de werkvoorraad deels ingelopen, maar kampt nog steeds met een behoorlijke instroom van hulpvragen. De veiligheidsbeoordelingen worden conform de eisen van de inspectie uitgevoerd. In 2020 is samen met de jeugdbescherming de overheveling van alle intensieve hulptrajecten (voorheen drang) voorbereid. Dit gaat in de loop van 2021 zijn beslag krijgen in een nieuwe werkwijze voor de lokale toegang, waarbij casusregie preventiever ingezet wordt bij onveilige gezinnen. Dit betekent dat de jeugdbescherming meer kan focussen op de wettelijke taken (dwang), waardoor wachtlijsten worden verkort. De tarieven voor dwangtrajecten zijn hierop aangepast. Er wordt landelijk gewerkt aan verschillende scenario's om het functioneren van de hele veiligheidsketen te verbeteren.
Samenwerking met 15 gemeenten binnen de GR JR is een uitdaging. De belangen liggen niet altijd op een lijn, maar de behoefte om de transformatie (zorginhoudelijk en financieel) te laten slagen is groot. Dat maakt het noodzakelijk om gezamenlijk compromissen te sluiten. Nissewaard zet steeds in op regionale besluitvorming, die onze lokale ambities ondersteunt. Vandaar dat we hebben ingestemd met het toesturen van de nieuwe regiovisie voor vaststelling aan alle gemeenteraden in Rijnmond. De regiovisie is bedoeld om richting te geven aan de inkoopstrategie van de GR JR en de transformatie van de specialistische jeugdhulp.
De voorbereidingen voor invoering van een nieuwe wettelijke definitie voor het woonplaatsbeginsel zijn uitgesteld. Nieuwe ingangsdatum is nu 1 januari 2022.
Indicatoren 2020
Netto schuldquote
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle leningen
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
0%
0%
0%
0%
O.b.v. een risico-inventarisatie is geconcludeerd dat de omvang van het gewogen risico beheersbaar is en dat er geen apart weerstandsvermogen gevormd hoeft te worden. Wel wordt voor 2020 een risicobudget opgenomen van € 3.082.046.
Financiën 2020
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage
€ 20.843.774
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2020
31-12-2020
€ 0
€ 0
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2020
31-12-2020
€ 50.848.550
€ 124.879.333
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2020
31-12-2020
€ 0
€ 0
Marktontwikkelingen
De GR JR is van plan om per 2023 nieuwe contracten in te voeren. Dit kan ook gevolgen hebben voor de lokale inkoop (met name wat betreft daghulp en ambulante specialistische hulp).